Stowarzyszenie COR APERTUM – Statut
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Dążąc do integracji środowiska skupionego przy parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Jarosławiu powołuje się Stowarzyszenie pod nazwą Stowarzyszenie „COR APERTUM” zwane dalej Stowarzyszeniem.
§2
- Siedzibą stowarzyszenia jest miasto Jarosław – ul. Grottgera 1.
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Województwa Podkarpackiego oraz miasta Jarosławia i parafii pod wezwaniem Miłosierdzia Bożego w Jarosławiu.
- Dla właściwego realizowania swych celów statutowych stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na terenie całego kraju i poza jego granicami.
§3
Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2020 r. poz. 2261), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571) oraz na podstawie niniejszego statutu, zwanego dalej ”Statutem”. Powołane jest na czas nieokreślony.
§ 4
Stowarzyszenie może używać pieczęci, druków firmowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 5
Działalność stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na dobrowolnej pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może także wyznaczać pełnomocników oraz współdziałać z wszelkimi osobami prawnymi i fizycznymi.
§ 6
W ramach swej działalności Stowarzyszenie może współpracować z innymi krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 7
Celem Stowarzyszenia jest:
1) działalność edukacyjna;
2) działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
3) działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, w szczególności pomoc w rozwiązywaniu problemów dzieci i młodzieży ze środowisk patologicznych oraz wspieranie rodzin wielodzietnych;
4) działalność na rzecz osób niepełnosprawnych bądź dotkniętych chorobą;
5) działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
6) pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
7) promocja i organizacja wolontariatu;
8) przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;
9) działalność charytatywna; pomoc ofiarom konfliktów zbrojnych, klęsk żywiołowych, epidemii i katastrof;
10) podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i dziedzictwa narodowego; wspieranie inicjatyw regionalnych promujących historię, kulturę i lokalne zwyczaje;
11) realizowanie zadań w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury, turystyki i krajoznawstwa;
12) ochrona i promocja zdrowia; wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
13) realizowanie zadań w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
14) promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
15) udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
16) działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
17) działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
18) działalność w zakresie bezpieczeństwa i ochrony społeczności lokalnej;
19) inicjowanie, promowanie, popularyzowanie, wspieranie i realizowanie wszelkich
20) działań oświatowych, służących rozwijaniu aktywności społecznej w zakresie leśnictwa i zagospodarowania lasów;
21) działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
§ 8
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
1) współpracę z władzami kościelnymi, rządowymi, oświatowymi, rodzicami, samorządami i organizacjami pozarządowymi, środkami masowego przekazu, sektorem biznesu i osobami fizycznymi zainteresowanymi realizacją celów Stowarzyszenia;
2) współdziałanie z organizacjami społecznymi, podmiotami gospodarczymi w kraju i za granicą. instytucjami społecznymi, które zajmują się podobnymi sprawami i problemami, w szczególności współpraca z Caritas Archidiecezji Przemyskiej;
3) współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi, Kościołem Katolickim;
4) pozyskiwanie i gromadzenie funduszy na realizację celów statutowych;
5) organizowanie imprez kulturalnych, religijnych, sportowych, ekologicznych, wystaw, kursów, pokazów, sympozjów, spotkań, konkursów, wycieczek, obozów itp.;
6) wydawanie książek, czasopism, broszur i biuletynów związanych z celami Stowarzyszenia;
7) organizowanie akcji charytatywnych;
8) niesienie pomocy materialnej ubogim i chorym oraz ich rodzinom;
9) udzielanie wsparcia pedagogicznego, psychologicznego, socjoterapeutycznego, terapeutycznego dla osób potrzebujących;
10) udzielanie porad i wsparcia oraz prowadzenie szkoleń z zakresu doradztwa zawodowego i personalnego, z uwzględnieniem tworzenia możliwych ścieżek rozwoju edukacyjnego zawodowego, w szczególności dla dzieci i młodzieży oraz osób bezrobotnych bądź osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
11) prowadzenie i organizowanie zajęć resocjalizacyjnych, rehabilitacyjnych, edukacyjnych; ze szczególnym uwzględnieniem Klubu Seniora, Dziennego Domu Pobytu;
12) działania o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, w szczególności prowadzenie świetlicy dla dzieci i młodzieży;
13) działania związane z animacją czasu wolnego poprzez różnorodne formy i metody pracy;
14) prowadzenie i organizowanie wypoczynku dla dzieci, w szczególności z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym, obejmującego formy wypoczynku w miejscu zamieszkania (półkolonie) oraz formy wyjazdowe (kolonie, obozy);
15) działania integracyjne wokół idei trzeźwości – imprezy plenerowe dla różnych środowisk propagujących zdrowy styl życia, rozrywkę i zabawę bez używek;
16) działania zmierzające do promocji i organizacji wolontariatu poprzez angażowanie społeczeństwa i kształtowanie postaw obywatelskich;
17) inicjowanie i rozwijanie form integrowania społeczeństwa;
18) promocję społecznej aktywności kulturalnej;
19) integrację środowiska lokalnego i inspirowanie społeczności do działań na rzecz rozwoju społecznego i kulturalnego;
20) tworzenie bazy dla działalności statutowej wśród dzieci, młodzieży i rodzin;
21) fundowanie stypendiów;
22) działalność edukacyjną, a w szczególności organizowanie seminariów, szkoleń, konferencji, wykładów, konkursów;
§ 9
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą jednakże w rozmiarach służących wyłącznie realizacji celów statutowych. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków, a wyłącznie do realizacji celów statutowych.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIA
§ 10
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1) członków zwyczajnych;
2) członków wspierających;
3) członków honorowych.
§ 11 - Członkiem zwyczajnym może być osoba pełnoletnia, która uczestniczy w działalności Stowarzyszenia w sposób stały i przynależy do Stowarzyszenia przynajmniej rok w charakterze członka wspierającego.
- W przypadkach szczególnie uzasadnionych Zarząd Stowarzyszenia może skrócić okres, o którym mowa w ust. 1.
- Przyjęcia nowego członka zwyczajnego dokonuje Zarząd Stowarzyszenia nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od złożenia przez niego pisemnej deklaracji wyrażającą taką wolę.
- Każdy duchowny mianowany na urząd Proboszcza Parafii Rzymsko – Katolickiej pod wezwaniem Miłosierdzia Bożego w Jarosławiu staje się członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia z chwilą złożenia pisemnej deklaracji wyrażającą taką wolę.
- Każdy duchowny skierowany do posługi duszpasterskiej w Parafii Rzymsko – Katolickiej pw. Miłosierdzia Bożego w Jarosławiu staje się członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia z chwilą złożenia pisemnej deklaracji wyrażającą taką wolę.
§ 12 - Członkiem wspierającym może być:
1) osoba pełnoletnia;
2) osoba, która ukończyła 16 rok życia;
3) osoby prawne oraz inne jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. - Przyjęcia nowego członka wspierającego dokonuje Zarząd Stowarzyszenia nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od złożenia przez niego deklaracji wyrażającej taką chęć.
§ 13 - Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność Stowarzyszenia.
- Wyboru członka honorowego dokonuje się w drodze przyjęcia uchwały przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
§ 14 - Członkowie zwyczajni mają prawo do:
1) biernego i czynnego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia;
2) zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia;
3) uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków;
4) uczestniczenia we wszelkich formach działalności Stowarzyszenia. - Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
1) brania udziału w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów;
2) przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia;
3) opłacania składek członkowskich.
§ 15 - Członkowie wspierający i honorowi nie mają prawa do głosowania na walnym Zebraniu Członków oraz biernego i czynnego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia. Poza tym posiadają wszelkie prawa przysługujące członkom zwyczajnym.
- Członkowie wspierający mają obowiązek opłacania składek członkowskich oraz przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
§ 16
Wysokość i zasady płatności składek członkowskich ustala Walne Zgromadzenie Członków. Uchwała w sprawie określenia wysokości i zasad płatności składek członkowskich może przewidywać warunki obniżania składek członkowskich lub umarzania składek członkowskich.
§ 17
1.Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) złożenia przez członka pisemnej rezygnacji;
2) śmierci członka lub ustania bytu prawnego osoby prawnej;
3) uchwały podjętej przez Zarząd Stowarzyszenia, w razie gdy członek:
a) zalega z opłaceniem składek członkowskich ponad 6 miesięcy,
b) nie bierze aktywnego udziału w działalności Stowarzyszenia ponad 12 miesięcy,
c) rażąco narusza postanowienia statutu lub uchwał władz Stowarzyszenia,
d) utraci prawa publiczne prawomocnym wyrokiem sądu,
e) działa na szkodę Stowarzyszenia.
- Od uchwały Zarządu pozbawiającej członkostwa w Stowarzyszeniu pozbawionemu członkostwa przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia mu uchwały. Rozpatrzenie odwołania następuje na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
Rozdział IV
ORGANY STOWARZYSZENIA
§ 18
Organami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia;
2) Zarząd Stowarzyszenia;
3) Komisja Rewizyjna.
§ 19
- Wyboru Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zebranie Członków spośród członków Stowarzyszenia w głosowaniu jawnym.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej są wybierani na 3-letnią kadencję. Wygaśnięcie mandatu członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej następuje z upływem kadencji, z zastrzeżeniem ust. 3.
- Mandat członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej wygasa z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia, zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia odpowiednio funkcji członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Mandat członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wygasa przed upływem kadencji z powodu:
1) ustania członkostwa w Stowarzyszeniu;
2) pisemnej rezygnacji;
3) odwołania przez Walne Zebranie Członków uchwałą podjętą większością 2/3 głosów. - W przypadku rezygnacji z pełnienia funkcji, a także w razie śmierci, ustania członkostwa lub utraty zdolności do wykonywania funkcji przez członka władz Stowarzyszenia (Zarządu lub Komisji Rewizyjnej) w trakcie trwania kadencji, skład osobowy władz Stowarzyszenia (Zarządu lub Komisji Rewizyjnej) jest uzupełniany w drodze kooptacji. Kooptacja polega na tym, że pozostali członkowie Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wybierają spośród członków zwyczajnych Stowarzyszenia osobę do sprawowania funkcji członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej na czas do najbliższego Walnego Zebrania Członków, z tym że liczba osób dokooptowanych nie może przekraczać ½ (połowy) składu danego organu . Na najbliższym Walnym Zebraniu Członków powinien być dokonany wybór nowego członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
- O podjęciu uchwały w sprawie kooptacji odpowiednio Zarząd lub Komisja Rewizyjna informuje niezwłocznie na piśmie Walne Zebranie Członków .
§ 20 - Uchwały wszystkich organów Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków organu, o ile Statut nie stanowi inaczej.
- Jeżeli w pierwszym terminie na posiedzeniu danego organu władzy nie uczestniczy co najmniej połowa liczby uprawnionych, wówczas w drugim terminie posiedzenia uchwały mogą być podjęte większością głosów oddanych przez członków obecnych, bez względu na ich liczbę.
- Drugi termin o którym mowa w ust.2 może zostać wyznaczony nie wcześniej niż po upływie co najmniej 15 minut po pierwszym terminie.
§ 21 - Walne Zebranie Członków zwoływane jest na podstawie uchwały Zarządu, przynajmniej raz w roku kalendarzowym.
- Zarząd zawiadamia członków o terminie i proponowanym porządku obrad Walnego Zebrania przynajmniej na miesiąc przed jego terminem. Zawiadomienie następuje telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail).
- Zarząd jest zobowiązany zwołać Walne Zebranie Członków na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków Stowarzyszenia. Zarząd zwołuje Walne Zebranie niezwłocznie po otrzymaniu wniosku, a termin odbycia Walnego Zebrania musi przypadać w ciągu 1 miesiąca od chwili złożenia wniosku.
- Do żądania zwołania Walnego Zebrania dołącza się proponowany porządek obrad, który Zarząd obowiązany jest uwzględnić. Porządek może być rozszerzony przez Zarząd o inne punkty.
§ 22 - Do kompetencji Walnego Zebrania Stowarzyszenia w szczególności należy:
1) uchwalanie programów organizacyjnej i finansowej działalności Stowarzyszenia;
2) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia, w tym sprawozdań finansowych;
3) udzielanie, po wysłuchaniu wniosków Komisji Rewizyjnej, absolutorium Zarządowi,
4) wybór Prezesa i Członków Zarządu;
5) wybór członków Komisji Rewizyjnej;
6) uchwalenie Statutu Stowarzyszenia lub jego zmiany;
7) nadanie członkostwa honorowego Stowarzyszenia;
8) ustanawianie oraz ustalanie wysokości składek członkowskich (w formie uchwały);
9) podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku;
10) podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia do innych organizacji;
11) podejmowanie uchwał w przypadkach określonych niniejszym Statutem oraz w innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji pozostałych organów. - Walne Zebranie pracuje według ustalonego porządku obrad. Proponowany porządek obrad może być przez Walne Zebranie Stowarzyszenia zmieniony lub rozszerzony. Porządek nie może być rozszerzony o punkty dotyczące zmiany Statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia.
- Walne Zebranie Stowarzyszenia po otwarciu go przez Prezesa Zarządu Stowarzyszenia wybiera Przewodniczącego Zebrania i Sekretarza, którzy dalej prowadzą obrady.
§ 23 - Zarząd składa się z 3 członków: Prezesa, Wiceprezesa i Skarbnika.
- Członkami Zarządu Stowarzyszenia nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu. W razie jego nieobecności zastępuje go wskazany członek Zarządu.
- Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.
§ 24 - Do zakresu działania Zarządu Stowarzyszenia należy w szczególności:
1) realizacja uchwał Walnego Zebrania;
2) kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem;
3) podejmowanie uchwał dotyczących przyjęcia członków i ustania członkostwa;
4) uchwalenie okresowych planów działania;
5) sporządzanie oraz składanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia, w tym rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych;
6) nabywanie praw i zaciąganie zobowiązań majątkowych w imieniu Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem § 24 ust. 6. - Zarząd zbiera się w określonych przez siebie terminach, zgodnie z potrzebami podejmowania stosownych decyzji, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Zarząd dokonuje podziału czynności między swoich członków w sprawach niewymagających kolektywnego działania.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes lub upoważniony członek Zarządu.
- Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
§ 25 - Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie jej Przewodniczącego.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej raz w roku. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
§ 26
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola działalności Stowarzyszenia;
2) wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielenie Zarządowi absolutorium;
3) wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu, lub któregoś z jego członków w razie naruszenia przez nich zasad gospodarności, etyki finansowej lub nie dochowania należytej staranności przy prowadzeniu spraw Stowarzyszenia;
d) wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków. Jeżeli Zarząd nie zwoła Walnego Zebrania Członków w ciągu dwóch tygodni o złożenia wniosku przez Komisję Rewizyjną, Komisja Rewizyjna uprawniona jest do samodzielnego zwołania Walnego Zebrania Członków.
§ 27
- Cała Komisja Rewizyjna jak i każdy z jego członków może zostać odwołany uchwałą Walnego Zebrania Członków podjętą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Wniosek o odwołanie Komisji Rewizyjnej, jak i każdego z jej członków, musi zostać podpisany przez przynajmniej przez pięciu członków zwyczajnych.
- W przypadku odwołania Komisji Rewizyjnej lub ponad połowy jej członków Zarząd zobowiązany jest do zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków celem dokonania wyboru nowej Komisji Rewizyjnej lub nowych członków w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o ich odwołaniu.
§ 28
Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby:
- będące członkami Zarządu ani pozostające z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I FUNDUSZE
§ 29
Majątek Stowarzyszenia powstaje:
1) z darowizn, spadków, zapisów;
2) dotacji i ofiarności publicznej;
3) ze środków pozyskanych w ramach zbiórek pieniężnych.
§ 30
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
- Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w szczególności w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie.
ROZDZIAŁ VI
§ 31
Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 32
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
§ 32
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.
Niniejszy Statut przyjęto na Zgromadzeniu Założycielskim w dniu 02 czerwca 2023 roku.